Älypuhelin opetuksessa: Verkko-ohjauksen työkaluja

Oppiminen Online suorituksiin liittyen annettiin tehtäväksi käydä keskustelua WhatsApp-sovellusta tai Skypeä käyttäen aiheesta kuinka nuoret opiskelijat tavoittaa parhaiten? Kävin aiheesta nopean keskustelun tutun opettajan kanssa ja hän sanoi että opiskelijat tavoittaa kaikista parhaiten Messengerin tai whatsapin avulla. Kuulemma etenkin nuorimmat opiskelijat voivat olla vaikeasti tavoitettavissa muilla keinoin. Uskon itse että kyseisten sovellusten kautta vastataan nopeammin, koska lähettäjä näkee reaaliaikaisesti milloin hänen viestinsä tulee luetuksi ja milloin henkilö on aktiivinen. Juttelin asiasta whatsapissa myös toisen tutun kanssa joka on opiskelijana yliopistolla. He  käyttävät yhteydenpidossa messengeriä, facebookia ja whatsappia opiskelijoiden kesken, mutta opettajat pitävät yhteyttä sähköpostilla ja moodlessa.
Koska keskustelu whatsapissa on usein rennompaa ja pyörii vapaa-ajan ympärillä niin on opettajan tärkeää luoda selvät säännöt mikäli hän tekee opetuksen ohjausta varten ryhmän. Mielestäni uudet sovellukset on kuitenkin otettava mukaan opetukseen, sillä älypuhelimen käyttö on niin yleistä ja arkipäiväistä että pelkän sähköpostin lähettäminen voi tuntua monesta turhan vanhanaikaiselta ja kankealta. Ehkä murros on sama kuin aikanaan faksista siirryttiin sähköpostiin. Nyt sähköpostista on taas otettava askel eteenpäin.

Sovellukset mahdollistavat entistä paremmin esimerkiksi ryhmän ohjaamisen (messenger, facebook, whatsapp), työharjoitteluiden seuraamisen (Skype), oppimisen todentamisen (esimerkiksi videokuvan ja kuvien avulla jotka voi lähettää sovelluksissa liitteenä) ja lukuisia muita mahdollisuuksia.

Ammattikorkeakouluissa ja aikuiskoulutuksessa verkko-ohjaus mahdollistaa opettajien ja ryhmän jäsenten etätyöskentelyn, kuten esimerkiksi omat opintoni, joissa kaikki reaaliaikainen yhteydenpito Oulun Opettajakorkeakouluun ja ryhmääni joka on ympäri suomea tapahtuu Adobe Connect- ohjelmalla. Kyseinen ohjelma tarjoaa hyvän alustan isoillekin kokouksille ja opetustuokioille sillä siellä vuorovaikutukseen on mahdollisuus käyttää useita kanavia (viittaaminen, chat, puheenvuoro, yksityisviestit osallistujien kesken) ja osallistujat voidaan myös helposti jakaa ryhmätyöhuoneisiin joissa he voivat käyttää erilaisia menetelmiä ryhmätyöhön.  

Screenshotwhatsapp_2015-09-23-13-12-37

Käytetäänpä mitä soveluksia tahansa opetuksessa on opettajan ensisijaisen tärkeää muistaa sopia säännöistä milloin älypuhelimia saa käyttää, kuinka kommunikointi tapahtuu, milaista kieltä ei ole soveliasta käyttää, mitkä ovat rangaistukset sääntöjen rikkomisesta. Esimerkiksi keittiötyön tunneilla puhelimen käyttöä on rajattava hygieniasyistä sekä työturvallisuuden takia. Älypuhelimet sovelluksineen tuovat oikein käytettyinä uusia ulottuvuuksia opetukseen, ohjaamiseen ja oppimiseen.

Lähde: http://www.oppiminenonline.com/oppimisen-tvt-valineet/  luento 20.11.2014

http://aaltokone.com/2014/04/yleisimmat-whatsapp-kysymykset-osa-1/

Leave a comment